Rukun Iman - Kenali Kekasih dan Utusan-Nya

Posted by Unknown on Wednesday 4 July 2012

Assalamualaikum dan salam ukhwah..


Nabi Muhammad S.A.W adalah kekasih Allah dan semua nabi yang lainnya adalah utusan-Nya yang dikasihi. Bilangan Nabi dan Rasul adalah sangat banyak tetapi kita untuk mengetahui yang 25. Namun apakah maksud Nabi dan apakah maksud Rasul itu sendiri?


Apa erti Rasul ?

Rasul dalam pengertian ilmu Tauhid ialah seorang lelaki ( BUKAN wanita) yang dipilih oleh Allah untuk menerima arahan, ajaran, berita dan amaran yang dinamakan WAHYU dari Allah SWT melalui malaikat Jibrail. Rasul ini juga diperintahkan untuk menyampaikan wahyu kepada kaumnya dan kepada umat manusia sebagaimana di firmankan Allah dalam surah Saba' ayat 28 :
"Kami (ALLAH) telah mengutuskan engkau, hai Muhammad, kepada sekelian manusia..."

Apa erti Nabi ?

Nabi ialah seorang lelaki yang dipilih oleh Allah untuk menerima wahyu melalui Jibrail, tetapi Nabi TIDAK diperintahkan untuk untuk menyampaikan wahyu kepada manusia. Kewajipan nabi itu ialah untuk menerangkan dan menyokong wahyu-wahyu yang telah didatangkan kepada Rasul-rasul yang terdahulu dari Nabi tersebut atau semasa Nabi tersebut.

Rasul dan Nabi adalah manusia. Maka harus Rasul & Nabi bersifat dengan sifat manusia. Tetapi pangkat Rasul & Nabi bukanlah diperolehi dengan hasil usaha manusia itu. Sebaliknya ianya adalah pilihan Allah.

Sebab itu selepas penutup kenabian oleh baginda Rasulullah SAW. Tokoh-tokoh ajaran sesat akan menggunakan istilah-istilah yang menunjukkan dirinya sebagai orang pilihan Allah. Agar para pengikutnya menjadi taksub kepadanya dan mengengkari ajaran yang dibawa oleh baginda Rasulullah SAW.



Ini jelas apabila ada jemaah di Malaya, tok gurunya mengatakan dia adalah orang pilihan Allah untuk umat akhir zaman. Di tolaknya Al Quran dan hadis atas alasan kedua-duanya tidak relevan dengan masa sekarang. Sebaliknya "minda" yang diperolehi adalah direct dari Allah dan sepatutnya digunapakai sebagai sumber hukum dalam kehidupan. Semoga Allah melaknat Nabi Palsu akhir zaman yang menjadi dajjal kepada umat ini.




Apakah tujuan, hikmah atau faedah Allah melantik Rasul & Nabi ?

Antara faedahnya ialah Allah mahu diri NYA dikenali. Rasul & Nabi diutus kepada umat manusia agar umat manusia kenal Allah sebagai Tuhan yang menciptakan alam ini. Dengan adanya Rasul & Nabi, manusia akan kenal dengan tepat dan siapa Tuhan yang sebenar, serta faham pula kewajipan-kewajipan yang perlu ditunaikan sebagai seorang makhluk yang diciptakan Allah SWT. Jika seseorang yang diptakan Allah tidak kenal siapa Tuhannya yang sebenar dan tidak mengakui keagungannya dengan jalan yang sebenar, nescaya sesatlah dirinya dan segala amal kebajikan yang dilaksanakannya tiada nilai disisi Allah.







p/s: Jika ada kesalahan dari pihak penulis, mohon ajukan dengan segera agar sama-sama mendapat manfaat.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment