Rukun Islam - Puasa: Menundukkan Nafsu

Posted by Unknown on Wednesday 4 July 2012

Assalamualaikum dan salam ukhwah..


Puasa sebulan si bulan Ramadhan adalah Rukun Islam yang ketiga yang wajib dilakukan oleh Muslim. Dengan berpuasa, kita mengabdikan hawa nafsu dan keinginan kita kepada Allah. Dengan menahan nafsu makan dan minum serta menjauhi segala laranganNya, secara tidak langsung akn melahirkan rasa keinsafan di dalam keperibadian kita serta meningkatkan ketaqwaan kepada Allah S.W.T.
puasa bulan ramadhan


Ini adalah wajib dan sekiranya meninggalkannya atas sebab apa sekalipun, ia perlu diganti atau diqada' dibayar fidyah dan mengikut keadaan individu itu. Puasa juga ada yang sunat dan akan dibincangkan pada entri akan datang.




Niat Puasa dan Qadha’ Puasa Ramadhan


Lafaz niat puasa fardhu Ramadhan :


Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.


Lafaz niat puasa Qada’ Ramadhan :

Ertinya :  Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah Taala.

Doa Ketika Berbuka Puasa Ertinya : Ya Tuhanku keranamu jua aku berpuasa dan denganmu aku beriman dan di atas rezekimu aku berbuka dengan belas kasihanmu Ya Allah yang amat mengasihani.

    { 0 comments... read them below or add one }

    Post a Comment